zde je popis pozic (jednotlivých zdířek)
The Diagnostic Connector / DLC (data link connector)
Pin Name
|
Function
|
FEN
|
trouble code output (engine control computer) |
MENS
|
switch monitor output (engine control computer) |
TEN
|
diagnostic-mode input (engine control computer) |
+B
|
switched battery voltage |
GND
|
ground |
FAT
|
trouble code output (automatic transmission control computer) |
FBS
|
trouble code output (anti-lock brakes (ABS) control computer) |
FAC
|
trouble code output (heater control unit) |
FWS
|
trouble code output (? not documented for North American vehicles) |
FSC
|
trouble code output (cruise (speed) control computer) |
TAT
|
diagnostic-mode input (automatic transmission control computer) |
TBS
|
diagnostic-mode input (anti-lock brakes (ABS) control computer) |
TAC
|
diagnostic-mode input (heater control unit) |
TWS
|
diagnostic-mode input (? not documented for North American vehicles) |
TSC
|
diagnostic-mode input (cruise (speed) control computer) |
FAB
|
trouble code output (air-bag diagnostic monitor computer) |
IG-
|
igniter coil output (for connection to external tachometer) |
GND
|
ground |
TFA
|
diagnostic-mode input (water thermoswitch) |
F/P
|
fuel pump relay coil (ground to activate fuel pump) |
TAB
|
horn relay |
/ |
not used |
malá poznámka : skutečné osazení DLC (tedy počet skutečně fyzicky osazených zdířek) je závislé na typu, ročníku a hlavně výbavě každého vozidla ... např.: pokud vozidlo nemá např. systém řízení všech 4kol (4WS) - tak zdířky FWS a TWS osazeny zcela určitě nebudou...atd... |
Pokud dále používám jistých výrazů a zkratek už jaksi automaticky, tak ještě pro pořádek jejich vysvětlení:
ECU (PCM) = řídící jednotka motoru | IG ON = klíček zapalování v poloze ON | GND = kostra vozidla (- pól akum.) |
DZ = diagnostická zásuvka | IG OFF = klíček zapalování v poloze OFF | B+ = kladné napětí akumulátoru |
Postup pro vyčtení chybových kódů:
I. opatříme si zkoušečku LED použitelnou pro 12V (lze jednoduše vyrobit...výpočet předřadného odporu např. zde) a kousek el. vodiče s vhodným koncem pro zasunutí do zdířky D.Z. (v nouzi lze např. využít i obyčejné kancelářské sponky ...)
II. Vypneme zapalování a zkoušečku zapojíme dle popisu níže mezi zdířky FEN a B+ (dbáme na polaritu)
III. Zdířku TEN ukostříme( můžem využít i přímo zdířku GND v diagn. zásuvce ) a zapneme zapalování (IG ON) - nyní už nám (jsou-li přítomny) ECU indikuje kód závady, příp. více kódů počtem a délkou blikání...
Pokud se žádný kód nevyskytuje, LED se po IG ON rozsvítí na cca 2s a poté zhasne.
IV. po ukončení vyčítání chyb. kódů odpojíme LED zkoušečku a pomocný vodič ze zdířky TEN
Tip: Zatímco vstupy jsou ECU monitorovány neustále, u výstupů je nutno pro vlastní načtení nejdříve ukostřit zdířku TEN a až poté zapnout zapalování , jelikož tyto jsou přezkušovány pouze asi 3s. po IG ON. Tzn., že je vždy lepším řešením nejprve mít TEN na kostře a až teprve poté otočit klíčkem zapal. do IG ON. Takto se zaznamenají veškeré případné závady jak na vstupech, tak výstupech. Pokud máme nejprve IG ON a až poté ukostříme TENku, dojde k načtení závad pouze na vstupních obvodech...
pokud se nevyskytují žádné kódy závad, můžeme přejít k základnímu seřízení motoru, které spočívá v zahřátí motoru na provozní teplotu (ideální je počkat až se sepne a následně vypne ventilátor chladiče, čímž můžeme zároveň zkontrolovat správnou fci teplotního spínače, relé a ventilátoru). Vždy je ale na místě během zahřívání kontrolovat skutečnou teplotu motoru, jelikož už se mi vícekrát stalo, že majitel autí si nebyl vůbec vědom poruchy v el. okruhu ventilátoru ! (během jízdy se to ani nemusí projevit nápor vzduchu stačí, ale uvařit motor delším stáním nastartovaného vozidla - příp. pak i popojížděním v koloně jistě není problém...)
-
dále je ještě vhodné ověřit správnou fci spínačů el.zátěže . Toto za nás totiž ECU neudělá... tzn.: musíme mít jistotu že ECU má vždy možnost uzpůsobit dávku paliva, předstih, či střídu ISC ventilu aktuálnímu provoznímu stavu vozidla(konkrétně se jedná o spojkový a neutrálový spínač, spínače škrtící klapky, brzdový spínač, spínač ventilátoru topení(od 2polohy), spínač osvětlení, spínač vyhřívání, A/C spínač a spínač ventilátoru chladiče ...
...přesný postup možná někdy příště...
-
podmínkou před vlastním seřízením motoru je absolutní těsnost výfukového traktu(alespoň části před katalyzátorem...) a kontrola vůle lanka plynového pedálu, ale vůbec i celková vizuální kontrola na případnou netěsnost sacího potrubí před i za škrtící klapkou atd ...
_____________________________________________________________________________________________________
Ford and Mazda old diagnostic Mazda MECS connector
Pin |
Pin Name |
Description (may be empty) |
1 | FEN | engine self-diagnostic codes |
2 | +B | +12V |
5 | MEN | engine self-diagnostic codes |
additional one-pin connector |
TEN | engine self-diagnostic codes |
used in some Ford and Mazda models of 1988-1995's zdroj:
.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////