průběhy signálů - aneb co nám to běhá po drátech
Začneme vzorovým průběhem signálu mezi Ř.J. airbagů a elektronickým modulem zátěžového snímače sedadla spolujezdce ( snímač je umístěn přímo v sedáku ). Naměřeno na mazdě 6 r.v. 2002 po výměně sedáku (jde tedy o "vzorový " signál v momentě správné funkce systému).Podmínky měření: klíček zapalování v poloze ON. Jak je patrno zejména z druhého obrázku, mění se při obsazení sedadla pouze počet "jehlových" kladných mezikmitů z jednoho na dva. Logicky by zde měl být i průběh během závady, ten ale momentálně nemám k dispozici...tak snad příště .
...doplňuji o záznam závady ( kód48 - kontrolka, resp. B1871 - IDS )
________________________________________________________________
Někdy je hodně užitečné vědět jak jsou synchronizovány signály klikové a vačkové hřídele, zde jsou pro porovnání hned dva záznamy ze stejného vozu, první je příkladem "přeskočeného rozvodu" resp. pootočeného kola snímače vačky díky přeštípnutému aretačnímu kolíku ... druhý je vzorový průběh (po opravě).
________________________________________________________________.
Zajímavý případ ztráty komunikace na síti CAN_ BUS mezi jednotkami a diagnostikou IDS na Mazdě 6 před F/L - nešlo navázat spojení s ABS,RCM,LHID a RHID. PCM i IC vyhovuje, na vozidle se z hlediska zákazníka neprojevuje žádná závada, xenony svítí , kontrolky RCM ani ABS nesignalizují závadu. Pouze při vyčtení chyb / testu sítě na IDS vidíme, že síť je "mrtvá". Zjištěno při diagnostice v rámci garanční prohlídky vozu.
Vadný průběh komunikace mezi jednotkami v síti MS CAN(základní úroveň napětí leží na 0V) . Měřeno na vodiči LG přímo v konektoru světlometu RHID (konektor zapojený). Na IDS při tomto signálu nevyhovují jednotky ABS,RCM,LHID,RHID
Po odpojení konektoru od jednotky (světlometu) RHID se zvedne základní úroveň signálu, avšak na IDS výše uvedené jednotky (ABS,RCM,LHID,RHID) při testu sítě stále nevyhovují ... provedeno vypnutí/zapnutí zapalování(příp.ještě i odpojení /připojení - pólu akumulátoru) a ještě jednou test sítě,
nyní již je komunkace se všemi jednotkami v síti (kromě odpojené RHID) navázána a tím je potvrzena nutná výměna vadné Ř.J. RHID. Takto vypadá vzorový obraz - průběh signálu mezi jednotkami .
________________________________________________________________
Už se vám někdy stalo, že občas dochází ke spouštění "vrčení" motorku hydrauliky ABS během lehkého dobržďování - přišlápnutí brzdového pedálu ? Přitom všechny otáčkové snímače ABS (indukčního typu) vykazovaly při statickém proměření multimetrem (myšleno jejich odporových parametrů) naprosto korektní hodnoty, zuby věnců jsou vizuálně nepoškozeny, máme všude správné mezery mezi snímačem /zuby věnce a diagnostika nehlásí žádný chybový kód...Pakli-že se toto děje, je namístě proměření snímačů pomocí osciloskopu. Následující zobrazení je právě takovým příkladem jednoho vadného zadního snímače na mazdě 626GF. Stejně tak se projevoval jeden defektní zadní snímač ABS i na Xedosu 9... Výhodou je vícekanálový osciloskop, kde lze v čase ihned navzájem porovnávat amplitudy obou snímačů v rámci měřené nápravy. Na prvním obrázku je vidět signál s nižším rozkmitem, který pochází od vadného snímače...druhý obr. je vzorový průběh.