motory MZR-CD - systém DPF
mazda používá zkr. DPF (diesel particular filter) a v principu nejde o nic jiného než o těleso (u Mazdy6 přímo kombinované s předřazeným oxidačním katalyzátorem ) vřazené do výfukového potrubí, které má uvnitř labyrint s komůrkami. Přes ně jsou pak spaliny nuceny "proplouvat" a tím se v tomto filtru jsou schopny usadit taktéž karcinogenní drobnější uhlíkové částice (filtr má samozřejmě jen určitou objemovou kapacitu po kterou je schopen akumulovat tyto saze a po jisté době se musí automaticky regenerovat - saze se jednoduše "vypálí" zvýšením teploty výfuk. plynů... ). Toto prostřednictvím čidel (např. tlakových , teplotních či lambda sondy...) monitoruje a zajišťuje ŘJ motoru. U Mazdy 6 (M5), která má systém bez přídavku aditiva do nádrže se toho dosahuje "jen " díky změně režimu motoru a jiným časováním - dovstřikem- paliva + speciálním motor. olejem. Jiným techn. řešením je použití aditiva do nádrže (což je systém od Fordu a používá jej i Mazda 3...), kdy se po natankování automaticky nadávkuje do nádrže sloučenina na bázi Ceru, který po spálení paliva "obaluje" jednotlivé částice sazí a tím snižuje jejich bod zápalnosti, takže technologicky odpadá nutnost dovstřiku paliva a stačí pouze změnit režim motoru pro regeneraci DPF. Každý ze systémů má své výhody a nevýhody, výrobce systém DPF zavádí pouze z hlediska zvýšení ekologičnosti těchto motorů , avšak účinnost zachycování nejjemnějších (a právě nejvíce karcinnogeních mikročástic je stále diskutabilní...) - nicméně jedno je jisté : dieselový motor současnosti s DPF má zase o jednu potenciálně problematickou a DRAHOU součást navíc... čas ukáže jaké komplikace to za pár let (po opotřebení komponentů DPF )přinese budoucím majitelům ojetých vozů - na internetu už jsem zaznamenal i nějakou možnost vyřazení sledování tohoto systému PCM. Tudíž to třeba nebude tak horké ...
Kdo chce, může se podívat na pěknou animaci pro Mazdu 6 (motory MZR-CD) jak to tam probíhá s tím dovstřikem paliva do výfukového taktu...
File: .wmv 19,7MB
Download:
http://rapidshare.com/files/67346978/MZR_CD_WM.wmv |
--------------------------------------------------------------------------------------
Následující popis technických parametrů a technologií převzat ze stránek TAD Praha
.
2009-10-30 MAZDA CX-7 2,2 MZRCD a DENSO CR 2000 bar = 127 kW a 400 Nm
MAZDA CX-7 2,2 MZRCD a DENSO CR 2000 bar = 127 kW (400 Nm)
Automobilka Mazda nabízí ve vozidle Mazda CX-7 nový vznětový motor s objemem 2,2 l.
Nový dieselový motor MZR-CD 2.2 se dodává pro Mazdu CX-7 ve 127 kW a s 400 Nm.
Obecně lze konstatovat, že nový 2,2 litrový motor MZR-CD poskytuje ve srovnání s předchozí generací dvoulitrových vznětových motorů podstatně vyšší výkon a točivý moment, přičemž spotřeba paliva a emise C02 zůstaly na stejné úrovni. Pro Mazdu CX-7 je tento motor výrazně lepší alternativou, protože výkonný benzínový turbomotor 2,3 má přece jen výrazně vyšší spotřebu, v průměru o 3 litry.
Nový 2,2 litrový motor nahrazuje svého předchůdce s nižším zdvihovým objemem, nicméně se na tomto motoru pracuje a připravuje se inovace, nazývaná Mazdou SKY-D, kde již budou použity piezovstřikovače a emise CO2 mají jít dolů o neuvěřitelných 30 g.
Technici Mazdy zvýšili tlak vstřikování paliva o 11% na 200 MPa (2 000 bar)—tlak vstřikování paliva u předchozí generace 2-litrových turbodieselů je 180 MPa (1800 bar). Rovněž provedli funkční vylepšení vysokotlakého čerpadla DENSO a použili nové vstřikovače DENSO s 10 vstřikovacími otvory (místo šesti), které jsou menší. Tyto změny umožňují daleko přesnější nastavení vstřiků a zvýšení jak jejich četnosti, tak i množství vstřikovaného paliva.
Soustava recirkulace výfukových plynů (EGR) s chladnější konstrukcí obtoku snižuje množství nespálených plynů vystupujících z motoru a oxidů dusíku NOx. Emise se pak upravují částicovým filtrem vznětového motoru (DPF), který používá unikátní Mazdou vyvinutou keramickou maticovou strukturu nosiče (viz dřívější článek), která je první svého druhu vyráběnou na světě.
Oproti Mazdě 3 a Mazdě 6 využívá Mazda CX-7 systém SCR a likviduje tak podstatnou část oxidů dusíku ve spalinách. Tímot se v podstatě dostává na úroveň emisní normy Euro 6.
Nový 2,2 litrový vznětový motor Mazda MZR-CD je jedním z nejtišších motorů ve svém segmentu. Tichý chod nového motoru je zajištěn především konstrukcí jeho bloku z velice pevné hliníkové slitiny, přičemž tato vysoká konstrukční pevnost se za účelem potlačení hřmotného hluku, snížení vyzařovaného hluku a zajištění optimální reakce plynového pedálu kombinuje s předním, řetězem hnaným protiběžným vyvažovacím hřídelem kazetového typu.
Technici Mazdy se maximálně snažili udržet velikost a hmotnost nového 2,2 litrového vznětového motoru MZR-CD na úrovni 2,0 litrového motoru. I když si nový vyvažovací hřídel a rozvod DOHC vynutil zvětšení velikosti a hmotnosti, četné inovace na optimalizaci tohoto zvětšení udržely čisté zvýšení jen o 6,0 kg. Pokud by 2,2 litrový motor neměl vyvažovací hřídel, musel by být blok válců o 1,9 kg a jeho klikový hřídel pak o 1,3 kg těžší. Dále je chladič oleje vyroben z hliníku (úspora 0,6 kg) a kryt vačkového hřídele je z plastu (další úspora 1,0 kg).
Každý vznětový motor 2,2 MZRCD dodává s šestirychlostní ruční převodovkou s vysokým převodovým poměrem (0.711:1) zajišťujícím klidnou a úspornou jízdu.
Akcelerace verze s malým výkonem 2,2 litrového motoru na 100 k/h (62 m/h) je jen o 0,2 sekundy delší než u předchozího 2,0 dieselového motoru (10.9 sekund oproti 10.7 sekundám automobilu s výklopnou zádí), přičemž verze se středním výkonem k tomu potřebuje jen 9,2 sekundy a verze s velkým výkonem 8,5 sekund.